
Jak probíhá on-line výuka?
Když v březnu 2020 přišla "první vlna" Covid-19, zavřely
se školy i mnohé provozovny a kdo mohl, pracoval z domova, musela jsem i
já zavřít svoji učebnu v Denisovce a přejít na výuku on-line. Někteří mí
studenti z toho měli ze začátku trošku obavy, ale velmi rychle pochopili,
že on-line výuku hravě zvládnou, i když se třeba s moderními technologiemi
až tak moc nekamarádí. O našich on-line začátcích jsem psala v článku "Výuka angličtiny on-line? Ne, díky, to pro mě není."

Teď je září, bez roušky už zase nemůžeme ani pro rohlíky a s přibývajícími restrikcemi se množí i dotazy mých studentů ohledně on-line výuky - jestli bude možné na ni v případě nutnosti přejít a jak to pak bude fungovat? Moje odpověď je - VELMI JEDNODUŠE 😊
Dvě nejdůležitější informace jsou:
2. Nemusíte být IT expert. Zvládli to i studenti-důchodci.

A jak taková výuka funguje?
Veškeré materiály, se kterými pracujeme (texty, články, poslechy, úkoly, hry nebo zajímavé odkazy), sdílíme přes Google Classroom. Výhodou Google Classroom je, že
- je možné do ní nahrávat i objemnější soubory, které by například e-mailem neměly šanci prolézt, a
- všechny materiály máte na jednom místě, přehledně rozdělené do sekcí (homework, course materials, whiteboards, listenings, links, apod.)
Pro každého studenta/skupinku vždy vytvářím v Google
Classroom vlastní virtuální třídu. Veškeré materiály, dotazy, úkoly,
komunikace a feedback jsou tak viditelné jen pro ty studenty, kterým jsou
určeny. Nikdo jiný k nim přístup nemá.
Vy jako student potřebujete jediné - účet na
googlu (xy@gmail.com), přes který se do třídy jednoduše přihlásíte.
Samotná lekce pak probíhá přes platformu ZOOM. Vy ode mě dostanete mailem odkaz, na který stačí kliknout a už si můžeme povídat. Přes ZOOM se nejen uvidíme a uslyšíme, ale můžeme také:
- naši hodinu nahrát a vy se k ní můžete kdykoliv vrátit,
- sdílet obrazovku a společně tak pracovat a zapisovat poznámky do textu/úkolu, který má na své obrazovce otevřený jeden z nás,
- zapisovat nová slovíčka na bílou tabuli, kterou na závěr hodiny uložím, nahraju vám ji do vaší Google Classroom, a vy se tak můžete kdykoliv v budoucnu ke slovíčkům, na které jsme během lekce narazili, vrátit.

Mám okolo sebe několik kolegů, kteří on-line výuce propadli natolik, že už jinak než on-line
neučí. Neutrácejí za pronájem učebny ani za dojíždění a z pohodlí svého
obýváku komunikují se svými studenty z celého světa.
Přiznám se bez mučení, že já sama se 100% on-line se svojí výukou přesunout nechci. Při učení se ráda pohybuju (podobnost s pracovníkem Odbytu panem Svátkem z filmu "Marečku, podejte mi pero" je čistě náhodná 😉), gestikuluju a ukazuju na věci kolem sebe, beru je do rukou a využívám je při vysvětlování toho, jak angličtina funguje. A kromě toho vařím v učebně pro sebe i studenty hodně dobrý kafe 😉
Ale přechod na on-line na
jaře tohoto roku mi ukázal, že když se z jakéhokoliv důvodu nemůžeme potkat osobně (a nemusí jít nutně o Covidovou karanténu, stačí ošetřování nemocného dítěte nebo služební cesta), umíme se se studenty odvázat i přes ZOOM,
nasmějeme se stejně on-line jako v učebně a během půl hodiny pokreslíme 3 virtuální tabule stejně jako ty přišroubované na zdi.
Takže ať máte jakýkoliv důvod, proč nemůžete nebo nechcete dorazit do učebny, napište mi na karolina@rybkova.cz a potkáme se on-line 😉 Budu se těšit 😊
