Jak probíhá on-line výuka?

12.09.2020

Když v březnu 2020 přišla "první vlna" Covid-19, zavřely se školy i mnohé provozovny a kdo mohl, pracoval z domova, musela jsem i já zavřít svoji učebnu v Denisovce a přejít na výuku on-line. Někteří mí studenti z toho měli ze začátku trošku obavy, ale velmi rychle pochopili, že on-line výuku hravě zvládnou, i když se třeba s moderními technologiemi až tak moc nekamarádí. O našich on-line začátcích jsem psala v článku "Výuka angličtiny on-line?   Ne, díky, to pro mě není."

Teď je září, bez roušky už zase nemůžeme ani pro rohlíky a s přibývajícími restrikcemi se množí i dotazy mých studentů ohledně on-line výuky - jestli bude možné na ni v případě nutnosti přejít a jak to pak bude fungovat? Moje odpověď je - VELMI JEDNODUŠE 😊

Dvě nejdůležitější informace jsou:

1. On-line výuka je kámoš. Nemáte se čeho bát.

2. Nemusíte být IT expert. Zvládli to i studenti-důchodci.


A jak taková výuka funguje?

Veškeré materiály, se kterými pracujeme (texty, články, poslechy, úkoly, hry nebo zajímavé odkazy), sdílíme přes Google Classroom. Výhodou Google Classroom je, že

  • je možné do ní nahrávat i objemnější soubory, které by například e-mailem neměly šanci prolézt, a
  • všechny materiály máte na jednom místě, přehledně rozdělené do sekcí (homework, course materials, whiteboards, listenings, links, apod.)

Pro každého studenta/skupinku vždy vytvářím v Google Classroom vlastní virtuální třídu. Veškeré materiály, dotazy, úkoly, komunikace a feedback jsou tak viditelné jen pro ty studenty, kterým jsou určeny. Nikdo jiný k nim přístup nemá.

Vy jako student potřebujete jediné - účet na googlu (xy@gmail.com), přes který se do třídy jednoduše přihlásíte.

Samotná lekce pak probíhá přes platformu ZOOM. Vy ode mě dostanete mailem odkaz, na který stačí kliknout a už si můžeme povídat. Přes ZOOM se nejen uvidíme a uslyšíme, ale můžeme také:

  • naši hodinu nahrát a vy se k ní můžete kdykoliv vrátit,
  • sdílet obrazovku a společně tak pracovat a zapisovat poznámky do textu/úkolu, který má na své obrazovce otevřený jeden z nás,
  • zapisovat nová slovíčka na bílou tabuli, kterou na závěr hodiny uložím, nahraju vám ji do vaší Google Classroom, a vy se tak můžete kdykoliv v budoucnu ke slovíčkům, na které jsme během lekce narazili, vrátit.

Mám okolo sebe několik kolegů, kteří on-line výuce propadli natolik, že už jinak než on-line neučí. Neutrácejí za pronájem učebny ani za dojíždění a z pohodlí svého obýváku komunikují se svými studenty z celého světa.

Přiznám se bez mučení, že já sama se 100% on-line se svojí výukou přesunout nechci. Při učení se ráda pohybuju (podobnost s pracovníkem Odbytu panem Svátkem z filmu "Marečku, podejte mi pero" je čistě náhodná 😉), gestikuluju a ukazuju na věci kolem sebe, beru je do rukou a využívám je při vysvětlování toho, jak angličtina funguje. A kromě toho vařím v učebně pro sebe i studenty hodně dobrý kafe 😉

Ale přechod na on-line na jaře tohoto roku mi ukázal, že když se z jakéhokoliv důvodu nemůžeme potkat osobně (a nemusí jít nutně o Covidovou karanténu, stačí ošetřování nemocného dítěte nebo služební cesta), umíme se se studenty odvázat i přes ZOOM, nasmějeme se stejně on-line jako v učebně a během půl hodiny pokreslíme 3 virtuální tabule stejně jako ty přišroubované na zdi.

Takže ať máte jakýkoliv důvod, proč nemůžete nebo nechcete dorazit do učebny, napište mi na karolina@rybkova.cz  a potkáme se on-line 😉 Budu se těšit 😊


Další články na blogu: