"Výuka angličtiny on-line?   Ne, díky, to pro mě není."

25.03.2020

Pro mnoho mých studentů byl hovor přes Skype donedávna jen způsob, jak pozdravit babičku z dovolené. Výuku si přes něj ale představit nedokázali. Ostatně, vůbec to nepotřebovali. Naše lekce byly o tom, že jsme se sešli v mé vymazlené učebně, uvařili si cappuccino a hodinu si užívali tu úžasnou energii, která mezi námi vibrovala. Výukové materiály byly vytištěné na papíře a vrchol on-linu byl domácí úkol poslaný e-mailem. A fungovalo to skvěle.

V angličtině existuje velmi trefný idiom "to throw a spanner in the works". Znamená, že vám někdo udělal čáru přes rozpočet, nebo, jinými slovy, hodil vám do vašeho plánu vidle. A to přesně udělal Covid-19 s naší výukou. Učebna je zavřená, tabule nepřirozené čistá a kávovar se nudí. Snad jen ty kytky mají radost, že je nemučím svou přehnanou péčí. Ale klienti tam v tuto chvíli nemůžou a mě je tam samotné smutno.

Koronavirus se životy mých studentů docela zamával, ale ne všichni mu chtěli umožnit, aby je obral i o výuku angličtiny. Tak jsme se přesunuli on-line. A na začátku byl - naprosto přirozeně - strach.

Budu muset něco instalovat? Budu se muset někam registrovat?

A zvládnu to?


Někteří mí studenti už s on-line výukou zkušenost měli. Řešili jsme tak občas situaci, kdy nemohli z nějakého důvodu dorazit do učebny, ale o svou hodinu nechtěli přijít. Díky tomu jsem na dálku poznala pár prima hotelových pokojů a několik krásných hodin jsem měla výhled na blankytně modré moře. Ale pro většinu z mých klientů byla on-line výuka skok do neznáma. A já si moc cením jejich odvahy to vyzkoušet.

Začali jsme tím, že jsme si vytvořili on-line učebnu. Není tak krásná, jako ta moje skutečná, a kafe v ní taky neuvařím, ale zase se v ní báječně sdílí výukové materiály. A pro vstup do ní je potřeba jediná věc - účet na Googlu. Ale učebna sama o sobě by nestačila. Se svými studenty se chci vidět a hlavně s nimi co nejvíce MLUVIT. A na to je potřeba některý z programů, který umožňuje videohovory. U mých studentů zatím nejvíc vede již zmiňovaný Skype. Umožňuje kromě videa i chat, kde si můžeme vyjasnit slovíčka, na které během hovoru narazíme, a také umí sdílet obrazovku, takže můžu svým studentům velmi snadno ukázat konkrétní místo v našich materiálech. Jeho ovládání není nijak složité a studenti už s ním většinou mají nějakou zkušenost, takže odpadá první velká obava - "Budu s tím umět pracovat?"

Někteří už se ale v on-line výuce začínají trošku víc rozkoukávat a jak získávají jistotu, přesouváme se k nástrojům, které umí ještě trochu víc. Vyzkoušela jsem a porovnala funkce několika různých platforem, abych nakonec zvolila Zoom. Vyžaduje sice instalaci, ale je snadná a rychlá - stačí několik klinutí myší a je hotovo. Jeho ovládání je velmi intuitivní, při sdílení obrazovky si mohu vybrat, které otevřené okno ve svém počítači chci se studenty sdílet, a také nabízí to, co mi z mé báječné učebny chybí nejvíc - bílou tabuli. Na ni si můžeme se studenty zapisovat slovíčka nebo spojení, na které při hodině narazíme, dělat si k nim různé komentáře a student si pak celou tabuli se všemi poznámkami může velmi snadno uložit a kdykoliv se k ní vrátit.

On-line svět samozřejmě zdaleka není jen Skype a Google Classroom. Možností, které lze k on-line výuce využívat, je nepřeberné množství - ukládání práce do cloudového úložiště, společné psaní v Google Doc a vyplňování kvízů v Google Forms, věšení poznámek na společnou virtuální nástěnku, hraní on-line her například s nepravidelnými slovesy a mnoho dalšího.

Ale hodně mých klientů ve svém běžném životě tyhle specifické on-line nástroje moc nepoužívá. On-line svět jim není cizí - mají své chytré telefony a v nich kupu aplikací a běžně používají Facebook, Twitter i Instagram, ale jejich pracovní a rodinné životy jsou víceméně off-line. Pracují v lokální firmě, se svými kolegy se scházejí v zasedačce, když si při poradě potřebují něco nakreslit, stačí jim flipchart a domácí rodinný plánovač visí na ledničce.

Možná, že je momentální situace s koronavirem přiměje se s on-line nástroji více skamarádit a pak je společně zařadíme i do naší výuky. Ale možná taky mají v tuto chvíli a v této životní situaci nečekaných novinek, se kterými se musí poprat, až nad hlavu. A je zbytečné jim starosti ještě přidělávat. Protože na to, abychom spolu zvládli on-line hodinu stejně skvělou jako face-to-face není vůbec potřeba stát se přes noc IT expertem a osvojit si práci s desítkou programů. Zvládne to každý, kdo umí zapnout počítač a párkrát kliknout myší.

Chcete si výuku on-line vyzkoušet i vy? Napište mi na karolina@rybkova.cz. Rozumím vašim obavám, takže vybereme takové on-line nástroje, které vám budou vyhovovat, pomůžu vám je správně nastavit, dohodneme si vhodný termín a můžeme začít.


              Další články na blogu:

Už si balíte kufry na dovolenou? S ležením na pláži to letos bude trošku komplikované, ale odpočívat s knížkou můžete i na chalupě v Krkonoších. Jde jen o to přihodit do toho kufru při balení to správné čtení.

Máte za sebou už několik kurzů angličtiny, ale stále přešlapujete na místě? Bojujete se slovní zásobou a říkáte si, že to učení nemá smysl?

Červená barva se mi moc líbí. Mám červené auto, červený notebook a spoustu červených doplňků. Jen červenou propisku na opravování chyb v mém penálu nenajdete.