Nekrmit

29.04.2022

Nedávno jsem jednu svoji novou klientku trošku zaskočila. Zakoply jsme během diskuze o téma "tancování" a ona zmínila, že se tanci sama aktivně věnuje. Pro mě jako lektorku to byla skvělá příležitost jak klientku "rozmluvit" na tématu, které ji bude bavit.


Ona nadšeně souhlasila. Jenže tak trochu čekala, že jí to téma připravím, upeču, naporcuju a naservíruju. A já jsem místo toho zaúkolovala ji samotnou: "Najděte na Youtube video (v angličtině) týkající se tance, kterému se věnujete. Pošlete mi odkaz, abych na něj mohla kouknout taky a na hodině se pak o tom budeme bavit - o tématu samotném, o frázích, které tam zazněly, o větách, kterým jste nerozuměla..."


Byla zaskočená. Ale video našla a diskuzí o tancích a tancování jsme strávily úžasných 90 minut. To, co na začátku vypadalo jako ne příliš příjemná výzva byla nakonec práce, která ji naprosto pohltila.



Malé dítě, které ještě neudrží lžičku v ruce určitě potřebuje mámu, aby ho nakrmila. Kdybychom ale chtěli takhle krmit dítě, které je už dost velké na to, aby si jogurt z ledničky a lžičku v šuplíku ulovilo samo, prokázali bychom mu tak trochu medvědí službu. Místo prozkoumávání špajzky a ochutnávání různých novot by jen sedělo a čekalo, až mu jídlo samo přiletí až pod nos. Protože by vlastně ani nevědělo kde a jak si ho opatřit.


No a s učením je to stejné. Kdybych studentům na začátku kurzu naservírovala učebnici, řekla jim na jaké straně ji otevřít, jaký článek přečíst, jaké cvičení vyplnit a jaká slovíčka se doma za úkol našprtat, naučila bych je angličtinu jen konzumovat. Jenže to já nechci.


Cílem mých lekcí není jenom naučit mé klienty správné použití časů a předložek. Opravdu mi záleží na tom, aby se někam posunuli a uměli si angličtinu najít i mimo naše lekce a dokázali s různými zdroji pracovat. Proto jim ukazuju kudy tudy do spíže a nechávám je, aby si ulovili na co mají chuť. Proto své klienty nekrmím.



Na začátku každé spolupráce posílám svým klientům dotazník, který kromě jiného obsahuje i seznam témat, která se v našich společných setkáních můžou objevit. Našli byste tam samozřejmě běžná témata jako "Food & drinks", "Travel & holidays" nebo "Films & music", ale taky témata méně tradiční, jako "Career growth & goals", "Well-being & work-life balance" nebo "Learning to say NO & setting boundaries". Klienti mají možnost zakliknout ta témata, která je zajímají a která by do našich hodin chtěli zakomponovat. Protože u témat, která je baví a zajímají mají jaksi větší chuť sdílet své názory a formulovat je do smysluplných vět a kolikrát si takové téma s chutí přeneseme i do další hodiny.


Někdy klienti navrhnou i témata, která na seznamu nejsou, ale pro ně osobně jsou z určitého důvodu důležitá. Nedávno jsme tak s klientkami mluvily třeba o právě už zmíněném tanci, józe nebo alternativní medicíně. A já bych jim mohla samozřejmě celé téma zpracovat, prolézt internet a najít zajímavý článek nebo prima video, ale... Mnohem víc funguje v takovou chvíli naše role otočit - jsou to klienti sami, kdo vhodné zdroje hledají a do hodiny přinesou.


Důležité totiž není jen podtrhat si nová slovíčka v článku, který si spolu přečteme; mnohem smysluplnější je naučit klienty kde a jak takový článek (a nebo jiné vhodné zdroje) hledat a jak s nimi pracovat, aby mohli svoji angličtinu zlepšovat nezávisle na lektorovi.


Protože mým cílem není natlačit do klientů 6 sloupečků slovíček a 4 stránky gramatiky. Mým cílem je ukázat jim, jak je angličtina krásná, jednoduchá a hlavně dosažitelná. Chci, aby byli kdykoliv schopní sednout k počítači nebo chytrému telefonu a najít si článek, video, podcast, hru, doplňovačku, kvíz, cokoliv co je baví, a nepotřebovali nikoho, kdo by jim to naservíroval.



Angličtina nebydlí v učebnicích. Žije všude kolem nás.


Na angličtinu narazíte kamkoliv se podíváte.

  • Milovníci filmů a seriálů se můžou vyřádit na Netflixu,
  • hudební nadšenci na Spofity,
  • ti, kdo se rádi nachytřují u odborníků můžou spokojeně ujíždět na podcastech nebo TED přednáškách na Youtube,
  • pro knihomoly je k dispozici celá řada knížek uzpůsobených gramatickou a slovní zásobou jednotlivým úrovním studentů (o tom jak si najít svoje ideální čtení jsem psala tady),
  • a pro ty, kdo nepustí telefon z ruky jsou k dispozici desítky užitečných aplikací, které pomáhají se slovní zásobou, gramatikou, poslechem i správnou výslovností (k článku o užitečných apkách tady tudy)


Způsobů, jak se angličtině věnovat je nepočítaně. A skvělé na nich je to, že spoustu z nich můžete začlenit do aktivit, které tak jako tak musíte (nebo chcete) dělat a nepotřebujete tak na učení žádný čas navíc. Cesta do práce, procházka se psem, vaření večeře, luxování, sekání trávy, mytí oken - jakákoliv činnost, které nemusíte věnovat 100 % své pozornosti je skvělou příležitostí, jak si pustit podcast v angličtině, zkouknout zajímavé video nebo si chatovat ve FB skupině věnující se tématu, které vás zajímá.


A to "zajímá", ta "chuť" jsou hrozně moc důležité. Protože když nám něco chutná, sáhneme po tom zas a znovu. A ještě jednou. Jako po gumových medvídcích. Nebo belgických pralinkách. Když vám bude učení chutnat, budete se k němu rádi vracet. A vychutnáte si ho stejně jako dobrý steak.



Co chutná v angličtině vám? Máte své osvědčené zdroje, umíte si najít co vás baví a pracovat s tím? Pokud byste potřebovali pomoct, napište mi na  karolina@rybkova.cz  nebo do formuláře dole a domluvíme si konzultaci, na které probereme vaše cíle a možnosti a najdeme ten ideální způsob učení právě pro vás.



Další články na blogu: