Na začátku své lektorské kariéry jsem pracovala pro
jazykovou agenturu, kde všichni lektoři dostali jednotnou sadu učebnic, podle které jsme měli učit. Pamatuju si, že
už tehdy mi ty samotné učebnice nestačily – a mým studentům taky ne. Chybělo nám víc procvičování, víc čtení, víc
poslechů, víc hraní si… a tak jsem postupně sháněla další materiály a knížky,
"grammar builders" a "vocabulary builders", a když jsem nenašla to, co jsem pro
své studenty potřebovala, vytvářela jsem jim vlastní pracovní listy, texty,
doplňovačky, kvízy, aktivity, lístečky, obrázky a mnoho dalšího.
Čím déle učím, tím víc mi dává smysl personalizovaná výuka a
systém "učení podle učebnice od první do poslední lekce" jsem už před mnoha lety opustila. Miluju
individuální spolupráce, kde s klienty můžeme vytvořit plán šitý 100% na
míru tématům, potřebám, schopnostem a
možnostem daného klienta, ale také máme prostor pro improvizaci, flexibilní
utváření náplní jednotlivých lekcí, pro zábavu, humor a spoustu smíchu. Lekce
nejsou o tom, co nám předloží učebnice, ale o tom, co potřebuje daný klient, jaký je jeho cíl, o
tom co ho baví a pomáhá mu udržet motivaci a tempo.
A klienty to baví. Protože s chlapem zapáleným do
sportu můžeme mluvit o fotbale, s mladou kočkou o nakupování a
s dámou po čtyřicítce třeba o slastech a strastech života
s pubertálními dětmi. Zkuste ty témata prohodit - o pubertálních dětech se
bavit s 25 letou holkou nebo o fotbale s padesátiletou manažerkou a
pochopíte, že to prostě nefunguje. A proto nás nebaví ty učebnice. Protože tam
je všechno - fotbal, nakupování i teenageři - bez ohledu na to, kdo ji zrovna
drží v ruce.